der neueste Sponsor der TORNADO ist die Bahngesellschaft NationalExpress! So hat die Lok auch einen Schriftzug auf dem Tender - da auch die Bahngesellschaft graue Farbelemente auf den Fahrzeugen hat sieht das ganze recht klasse aus!
Das Bemerkenswerte für mich ist, daß National Express aus ihrer Entstehungsgeschichte eine reine Busgesellschaft war - also die Konkurrenz zur Eisenbahn.
Die "Tornado" wird uns noch viel Freude mit unzähligen Farbvarianten machen, und die Modellbahnhersteller beobachten bestimmt das auch alles mit einem gewissen Wohlwollen.
ja um so mehr Lackierungsvarianten um so höher ist auch die Chance für eine Modellumsetzung!
Bachmann hat ja das Modell im Sortiment - allerdings gibt es die TORNADO nur im "Auslieferungszustand" für ein heiden Geld bei TMC (da bekommt man mindestens 2 normale Peppercorns von Bachmann aus dem normalen Sortiment!)
Nächstes Jahr soll die Lok ja in British Railways Blue lackiert werden - mal sehen ob die Gerüchte auf der A1 Homepage stimmen!
die Lok hat noch immer kein Namensschild - vermutlich kommt da noch was zeremonielles mit der RAF (Royal Air Force)!!!
wieso RAF, nur weil die Lok Tornado heißt? Wäre nachvollziehbar wenn es eine Lok der Battle of Britain Class wäre, die bekamen ja Namen von Flugstaffeln.
die Lok wurde nach dem RAF Bomber des Typs Tornado (gebaut von British Aerospace, Messerschmitt und ein unbek.Ital. Hersteller ) genannt - sowie dessen Einsätze im Golfkrieg (The name Tornado was chosen in honour of the Royal Air Force Tornado air crews that were flying at the time in the Gulf War.)! Die RAF hatte auch £50,000 für die Lokomotive gespendet! Auf dem Namensschild ist auch ein Wappen eines Squadrons (Hufeisen und Stern - mir allerdings unbekannt!)
Vermutlich wird die RAF die Lok demnächst offiziell Taufen, wie so andere Lok mit Millitärischen Namen (zuletzt die Territorital Army mit der Class 60, oder der Virgin Pendolino 390045 "101 Squadron"
Eine A1 in LMS farbe ? Nie und nimmer ! Die A1 war eine 100% LNER entwicklung. Die farben Doncaster Green, BR Steam Blue und dann BR Steam Brunswick Green sind alle echte, historisch Korrekt, farbgebungen für diese Baureihe. Bitte, bitte, mach keine falsche wunsche war ! Übrigens, die name "TORNADO" war nicht wegen der Golf Krieg, sondern wegen die Einsätze im Falklands Krieg gedacht. Vielleicht errinnern manche von Euch, oder ?????
Falkland War, sicher! Ich meinte eher das dort die Phantom und der Harrier und die große Vulcan eingesetzt wurden!
aber hier der Text von der A1 Homepage
RAF hand over nameplates Thursday, 05 January 1995
CEREMONY MARKS START OF ERECTION OF NEW STEAM LOCOMOTIVE ‘TORNADO’
RAF hands over locomotive's crested nameplates
The Project to build the first new mainline steam locomotive in Britain since 1960 took a major step forward today with a ceremony to mark the erection of the frames of the new A1 class locomotive Tornado. The ceremony, hosted at Birmingham Railway Museum by The A1 Steam Locomotive Trust, the registered charity building the new locomotive, was attended by representatives of many of the companies supporting the Project, including British Steel, BSD Steel Service Centres, Macreadys, William Cook plc and Black Sheep Breweries.
Richard Tesh, member of the management board of BSD Steel Service Centres, the British Steel subsidiary responsible for the profiling of the 50ft long frames, cracked a specially brewed bottle of Black Sheep Real Ale over the main frames and commented:
“Today's ceremony is the steam locomotive equivalent of a ship's keel laying ceremony. I am delighted, on behalf of both BSD and British Steel, to be marking the start of the erection of 'Tornado', a new steam locomotive which will truly be the best of British engineering, combining as it does the best of both traditional and high-tech engineering methods. We look forward to supporting the Project as it works towards completion of the new locomotive in 1998 and call upon other engineering companies to see what they can do to help make the Trust's dream a reality.”
Group Captain ‘Raz’ Ball, Station Commander, RAF Cottesmore handed over to the Trust Tornado's two nameplates - one with the crest of RAF Cottesmore and the other with the crest of the Tri-national Tornado Training Establishment based there - both painted by groundcrews at the RAF station. He added:
“I was delighted to be invited to become involved with the Project, particularly as the locomotive will perpetuate the name of an aircraft and its crews which have become and will remain the backbone of Europe's support for NATO well into the next century. The nameplates carry the badges of the Tri-national Tornado Training Establishment and Royal Air Force Cottesmore, which I command. More than any other station, RAF Cottesmore can claim to be the home of the Tornado, as aircrews of the Royal Air Force, the German Air Force, the German Navy and the Italian Air Force have been converted to the Tornado GR1 here since 1981 when the aircraft first entered service with the three nations.”
Also present at Birmingham Railway Museum was 60103 (alias 4472) Flying Scotsman, the sole surviving ex-LNER Gresley A3 Pacific and ‘distant cousin’ of 60163 Tornado. Following the ceremony, with the kind permission of its owners Sir William McAlpine and Peter Waterman, Trust's guests had an opportunity to drive Flying Scotsman within the Museum's yard.
David Champion, Chairman, The A1 Steam Locomotive Trust, concluded:
“This ceremony marks a significant milestone for the whole of the independent railway movement. No other group proposing the construction of a modern steam locomotive since the end of mainline steam construction in 1960 has got this far. Thanks to the tremendous support of our covenantors and sponsors, a new Peppercorn Class A1 Pacific, 60163 Tornado, is now taking shape before us. The Project is currently around three months ahead of plan, with completion of the locomotive scheduled for the summer of 1998. The finished locomotive will truly be the best of British engineering and a tribute to all of the RAF aircrews who fought in the Gulf War.
“In order to maintain this rate of progress, more funds are needed. We are now appealing to everyone who want to see new steam locomotive construction succeed, to put their hands in their pockets and sign up to our Covenant scheme. The cost is only the price of a pint of beer a week (£1.50 per week, collected monthly), but the result is the new Peppercorn A1 Tornado.”
An den Falkland Krieg kann ich mich noch ganz dunkel erinnern. Habe z.Z. so ne Art Biografie von damaligen Oberbefehlshaber der Britischen Streitkräfte im Falkland Krieg über diese Zeit zu Hause liegen.
Außer der national express Variante gefallen mir alle gut. Ich könnte mich jetzt ehrlich nur schwer entscheiden welche die schönste Lackierung ist, vielleicht die LNER wegen dem schönen Schrifftzug auf dem Tender und dem leuchtenden Grün.