vor zwei Tagen hatte ich dienstlich in Chatham Docks zu tun und da bot sich auch kurz die Gelegenheit den Railway Workshop zu besuchen. Die Dockyard-Railway ist ja bekannt fuer die immer wieder stattfindenden "Steam-Days", an denen die Dampfloks dann auch live durch das weitlaeufige Gelaende schnaufen.
Was ist denn das für eine tolle Lok? Fünftes Bild oben, Lok heißt Sydenham
Sieht aus wie ein umgebautes Lokomobil, also das Oberteil von einer Dampf-Zugmaschine und unten Eisenbahnräder dran geschraubt. Sehr merkwürdig, hab ich noch nie gesehen vorher. Gibt es eine Geschichte dazu, Konstrukteur, wann gebaut und vor allem warum? Ist es ein Einzelstück?
sorry, aber ich hatte vor Ort leider keine Zeit genauer nachzusehen, ich hab den Workshop quasi im vorbeigehen mitgenommen, da ich nen Termin am anderen Ende des Dockyards hatte. Aber man kann da sicher noch etwas recherchieren dazu, die working-group sollte auch im www sein.
0-4-0 Tractor Tramway locomotive, built in 1895 by Aveling & Porter at Rochester, Works No.3567.
'Sydenham' has 4 FT driving wheels and is fitted with a Fowler-type cylinder block.
The locomotive was ordered by Beadle Brothers (later Cory & Sons) of Erith, Kent, for whom the locomotive worked for all of its commercial life (alongside 'Sir Vincent', another Aveling & Porter tramway locomotive) until 1954.
In the 1930s the locomotive was rebuilt by Aveling & Porter and returned again to their Rochester Works in the 1940s to be fitted with a new firebox and tubeplate. 'Sydenham' only worked for a short time on return from Aveling's works as in 1952 a diesel locomotive was sent to work at Erith and 'Sydenham' became the spare engine.
'Sydenham' was purchased in the 1960s by Enfield Veteran Club who rallied the locomotive for a short time until it was presented to the Buckinghamshire Railway Centre in 1969.
In September 1997 'Sydenham' moved back to Kent for restoration by the North Kent Industrial Locomotive Society at Chatham Historic Dockyard.
'Sydenham' is the second-oldest of only five standard-gauge Aveling & Porter tramway locomotives to survive in preservation, and the only example fitted with a Fowler-type compound cylinder block.
So etwas Schräges können nur unsere Freunde von der Insel bauen. Avelling und Porter war einer der größten und bekanntesten Hersteller für Dampftraktoren,Dampfwalzen etc. Die Komponenten die hier verbaut wurden stammen eindeutig von einem solchen Gefährt.
"There are two ways of doing things: the Great Western way, or the wrong way. I'm Great Western and..." "Don't we know it!" (Duck and the big engines, Duck and the Diesel Engine)